CIRCUS – CIRCUS KEES

Alle lestips voor een circusproject!

Lees het digitale prentenboek ‘Circus Kees’!!
Klik hier om het digitale prentenboek te bekijken.


Kringactiviteit: woordweb maken
Woordweb: circus, circustent, circusdirecteur, artiesten, dieren, paarden, honden, olifanten, leeuwen, tijgers, piste, tribune, publiek, nok, trapeze, acrobaat, goochelaar, clown, leeuwentemmer of dompteur, kassa, entreekaartje.

Thematafel inrichten
Maak een print van de kijkplaat hieronder en hang die bij de thematafel. Leg voorwerpen neer die met het circus te maken hebben:
Dieren: zweep, paardentuig, knuffel paard/olifant/aap/giraffe/clown etc., hoepel (met crêpepapier kun je er vuur in maken), bal
Clown/artiesten: clownsneus, ballon, grappige bril, hoedje, schminkkrijtjes, pruik, grote gekleurde strik (papier of stof), glitterkleding, schoenen, sokken, jasje, etc.
Directeur: hoge of zwarte hoed, microfoon
Muziek: muziekinstrument, tamboerijn o.i.d.
Overig: ‘entreekaartje’, kassa of geldbiljet
Boeken en prentenboeken over het circus

kijkplaat-circus

kijkplaat

kijkplaat-met-woorden

kijkplaat met woorden

 

 

 

 

Liedjes: ‘Clowntje Piet’ en ‘Dames en heren, hooggeëerd publiek’
Op YouTube zijn de liedjes gemakkelijk te vinden. Hieronder staan de teksten om te downloaden.
Ook leuk: ‘Hé kijk daar ‘es, daar loopt een dromedaris’ van het Klein Orkest.
https://www.youtube.com/watch?v=F6blooapH4g

 

liedjes teksten

liedtekst ‘clowntje piet’ en ‘dames en heren, hooggeëerd publiek’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kringactiviteit: kimspel met circusspullen
Verzamel een 10-tal voorwerpen met het circusthema, bijvoorbeeld van de thematafel.
Een kind gaat uit de klas, een ander kind haalt een voorwerp (of een paar) weg, het kind komt terug en raadt welk voorwerp (welke voorwerpen) ontbreekt/ontbreken.

Kringactiviteit: taaloefeningen
Goed- of foutzinnen, zinnen met rijm afmaken, woorden herkennen als ze klank voor klank worden uitgesproken.

taaloefeningen-kleuters

 

 

 

 

 

 

 

 

Een circusvoorstelling geven
TIPS:
1 Aankondigingsaffiche maken en overal ophangen in school.
2 Entreekaarten maken.
3 Circusacts oefenen.
Acrobaten: vier kinderen op hun knieën, daarboven drie kinderen, daarboven 1 kind, begeleid door 2 hulpkinderen op de grond.
Iedereen bedenkt zelf iets: een activiteit waarin veel vaart zit: de muziek speelt en je wijst steeds een klein groepje kinderen aan dat naar het midden van de zaal/piste rent en daar heel kort iets doet wat met een circus te maken heeft, naar eigen idee of improvisatie. Bijvoorbeeld brullen als een leeuw, bal in de lucht gooien, handstand, koprol, dansje.
Dansen op muziek: met stokken met lange linten eraan.
Clowns: schmink de clowns en laat ze flink oefenen, bijvoorbeeld een act met de plantenspuit waarbij het niet lukt om de bloemetjes te spuiten maar wel het publiek.
Liedje: ‘Clowntje Piet’ of ‘Dames en heren, hooggeëerd publiek’.
Speciale circusacts: heeft iemand een éénwieler, een heel klein fietsje, een grote skippybal om op te balanceren, een prachtig leeuwen- of tijgerpak, skeelers, diabolo, stok met jongleerbordje?
4 De show zelf.
Met: leuk versierde ruimte met ‘piste’, kassa, muziek, circusdirecteur, microfoon, popcorn en ranja na afloop.
Laat eerst alle artiesten ‘acte de presence’ geven op tempo en roep hun artiestennamen om, daarna de show (zie 2), einde met buiging en luide muziek en dan ranja met popcorn voor iedereen.
Muziek: download gratis circusmuziek van www.mp3freex.info, trefwoord ‘circus theme’. Aanraders: ‘sound effects’, ‘what a circus’, ‘angry birds’, ‘comical circus’.
www.mp3freex.info
Aanrader: cd om te bestellen met de perfecte circusmuziek (plm 12 euro), ‘The circus is back in town! Manege classics’. Te koop bij BOL.com en sounds.nl.
5 Een diploma voor alle artiesten! Zie verderop op deze pagina.

Circusmiddag in de klas
Voor deze circusmiddag zijn wel een aantal hulpouders nodig. Mogelijke activiteiten, in groepjes of individueel, roulerend of vrije keuze:
– Schminken (en evt verkleden)
– Oefenen in het speellokaal: leg in het speellokaal allerlei oefenmateriaal. Ballen groot en klein, pittenzakjes, klim- en klautercircuit, oefenen in balanceren op banken, stelten, skeelers, hoepels (maak ‘vuur’ om doorheen te springen met behulp van crêpepapier), en indien aanwezig de diabolo, eenwieler, jongleerbordje met stok.
– Knutsel- en kleurhoek: masker maken, ‘kleurencircus’ met stift-water-koffiefilter, de balancerende tijger, kleurplaten. Alles te downloaden op deze pagina.
– Popcorn maken in de magnetron, ranja.
– Acrobatiek. Oefen met 8-10 kinderen, bijvoorbeeld 4 kinderen op hun knieën, daarboven 3 kinderen, daarboven 1 kind, begeleid door 2 hulpkinderen op de grond. Tijdens het oefenen rollen afwisselen.
– Bouwen in de bouwhoek: circus bouwen. Zorg voor wat miniatuur dieren en bijvoorbeeld rood/witte stof om te knippen en papiersnippers of echt zaagsel voor in de piste.
Eindig de middag met een kort optreden voor de hulpouders. Laat circusmuziek klinken, kondig de namen aan en laat de kinderen in flink tempo de piste in dansen en rennen. Dan een korte act, bijvoorbeeld handstand, koprol maken, brullen als een leeuw, oenig lopen als een clown. Tot slot: liedje zingen, bijvoorbeeld van clowntje piet en de geoefende acrobatennummers.
Tot slot: alle artiesten krijgen een circusdiploma. Hieronder te downloaden.

Circusdiploma

diploma-kleur:Layout 1.qxd

diploma-zw:Layout 1.qxd

 

 

 

 

 

 

 

 

Knutselen: kleurencircus
Nodig: stiften, bakje met water, keukenrol, koffiefilters maat 4.
Print het werkblad ‘kleurencircus’.
1 Versier de koffiefilter met stift. Maak vooral vlekken en strepen.
2 Je kunt het filter op twee manieren in het water doen: alleen het onderste randje en dan rustig kijken wat er gebeurt (water en kleuren trekken steeds verder omhoog), of in één keer helemaal onderdompelen, dan loopt alles meteen in elkaar over.
3 Leg de filter op een paar velletjes keukenrol en laat het drogen. Let op: je krijgt vieze handen bij het dompelen. Het is dus een idee om de kinderen de filter te laten kleuren en dan (in de kring) zelf de filters onder te dompelen en samen het effect te bekijken. Wel af en toe water verversen.
4 Knip het midden van de circustent in, zo ontstaat een opening. Sla de flappen om en plak de tent boven het plaatje van Ko en de leeuw. Eventueel kun je hem nog versieren met vlaggetjes.

kleurencircus kleurencircus-foto

 

 

 

 

 

 

 

 

Knutselen: masker
Print het masker op gekleurd papier, versier het, knip het uit, maak er elastiekjes aan vast en maak sliertjes van crêpepapier.

maskermasker-foto

 

 

 

 

 

 

 

 

Knutselen: tijger
Print de pagina, kleur de tijgers, knip ze uit, plak ze tegen elkaar op een versierd wc-rolletje.
Om te zorgen dat het rolletje niet omvalt, plak je het op een vouwblaadje.

tijgerknutsel-foto tijgerknutsel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Knutselen: circustent van stroken
Print het kopieerblad en vergroot het tot A3-formaat.
Knip stroken papier op de juiste lengte en plak ze op de tent.
Daarna kun je de plaatjes nog verven of inkleuren.

DSCN2828-klein knutsel-circustent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taal: woordstukjes
Hoeveel woordstukjes hebben woorden als cir-cus, clown en o-li-fant?

woordstukjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taal: 12 stempelkaarten zonder tekst
Print de stempelkaarten (4 pag.) en laat de leerlingen de juiste woorden stempelen.

stempelkaarten-groot-zonderwoord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taal: 18 stempelkaarten in kleur, met tekst
Print de stempelkaarten, lamineer ze en laat de leerlingen kiezen welke woorden ze op een blanco blad willen stempelen.

stempelkaarten-kleur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schrijfoefening: volg de lijn

volg-de-lijnen

 

 

 

 

 

 

 

 


Tellen

tellen-1

 

 

 

 

 

 

 

 

Tellen: maak groepjes van 3, maak groepjes van 4

maakgroepjesvan3

maakgroepjesvan4

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoek de 7 verschillen

zoekde7verschillen zoekde7verschillen-clown-antwoorden

 

 

 

 

 

 

 

 

Kleurplaten

kleurplaat-clown-1 kleurplaat-clown-2kleurplaat-beerhoning kleurplaat-circus2 kleurplaat-voetbaloptv